Τα θέματα του διαγωνισμού

 

Τρέχοντα ζητήματα

Τα τρέχοντα ζητήματα ανήκουν θεματικά στο φωτογραφικό είδος του φωτορεπορτάζ που είναι το δυσκολότερο και το πιο απαιτητικό είδος, συχνά και επικίνδυνο. Είναι όμως και αυτό με την μεγαλύτερη ηθική επιβράβευση αφού ο φωτορεπόρτερ επιτελεί κοινωνικό έργο και είναι αυτός που φροντίζει για την πληροφόρηση όλων μας και την αντικειμενική αποτύπωση των γεγονότων. Ο φωτογράφος καλείται να καταγράψει γεγονότα της επικαιρότητας, να μελετήσει σε βάθος και να διηγηθεί οπτικά εκφάνσεις της πραγματικότητας παρουσιάζοντας ένα έργο με αισθητική και τεχνική αρτιότητα αλλά κυρίως με ψυχραιμία και ειλικρίνεια.

Tip: Από πλευράς εξοπλισμού μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε από τη γρηγορότερη DSLR, μια compact ακόμα κι ένα smartphone. Ο παράγοντας που θα κάνει τη διαφορά είναι η κρίση μας και η αντίληψη μας. Δεν ξεχνάμε όμως ποτέ και τον παράγοντα της ασφάλειας.

 

Αθλητισμός

Ο αθλητισμός ανέκαθεν ήταν από τα φωτογραφικά αντικείμενα που συγκινούσαν τον φωτογραφικό φακό. Πλέον με τις σύγχρονες φωτογραφικές μηχανές, τους εξωτικούς τηλεφακούς και τα ταχύτατα AF μηχανών και smartphone τα αθλητικά θέματα είναι προσιτά και εφικτά να γίνουν. Η κίνηση, η ταχύτητα και οι προσπάθειες των αθλητών ταιριάζουν στη φωτογραφία και μας προκαλούν να καταγράψουμε αθλητικά γεγονότα, σπορ, αγώνες κτλ. Ο στόχος αυτής της κατηγορίας είναι να αναδείξει όχι μόνο τον αθλητισμό και γενικότερα τις δραστηριότητες που ανατάσσουν την ψυχή, αλλά και να φέρει στο επίκεντρο τις μικρές καθημερινές στιγμές των αθλητών που συχνά επισκιάζονται μέσα στις κορυφαίες αθλητικές διοργανώσεις.

Tip: Συνήθως όλη η κινητικότητα διαδραματίζεται λίγο μακρύτερα από τη θέση μας. Δεν είναι εύκολο να αποτυπωθεί με τους απλούς zoom γενικής χρήσης και τις εστιακές αποστάσεις της τάξης των 24-85mm. Χρειαζόμαστε κάτι με περισσότερο zoom. Επίσης χρειαζόμαστε και ορισμένη "απόσταση ασφαλείας". Οπότε θα ζητηθεί τουλάχιστον ένας τηλεφακός στη γκάμα από 100mm ως 200mm ή και κάτι πιο ισχυρό π.χ. 300-400mm.

 

Φωτογραφίες δρόμου

Η φωτογραφία δρόμου συχνά αναφέρεται ως ένα από τα δύσκολα είδη φωτογραφίας και όχι αδίκως. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει να ελέγξουμε και άλλοι τόσοι πάνω στους οποίους δεν έχουμε κανένα έλεγχο. Η φωτογραφία δρόμου όμως είναι και συναρπαστική και υπήρξε το είδος στο οποίο μεγαλούργησαν ο Henri Cartier-Bresson, o Eugene Atget, o Garry Winogrand, o Andre Kertesz και τόσοι άλλοι σπουδαίοι δημιουργοί. Ο φωτογράφος καλείται να πει μια ιστορία, να περιγράψει το θέμα, να αναλύσει τη σχέση της πόλη με τον άνθρωπο που ζει σε αυτή, να μεταφέρει την ατμόσφαιρα της σε ένα καρέ. Η φωτογραφική στιγμή υπάρχει για λίγα δευτερόλεπτα και μετά χάνεται.

Tip: Η πόλη έχει υπεράριθμα θέματα, αρκετή βαβούρα και πληροφορία, πολυκοσμία κτλ. Η αναζήτηση του θέματος θα μας πάρει πολύ χρόνο και αρκετή παρατήρηση. Τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουμε στην φωτογραφία δρόμου είναι να μην πλησιάζουμε αρκετά στο θέμα μας ή να προσπαθούμε να δείξουμε πάρα πολλά στοιχεία σε μια εικόνα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι μεγαλύτεροι φωτογράφοι χρησιμοποιούσαν/ουν είτε prime φακούς 50mm ή ευρυγώνιους. Οι φακοί prime μας ωθούν να πλησιάσουμε περισσότερο το θέμα μας, να συνδεθούμε μαζί του και κατ'επέκταση και ο θεατής να μπει μέσα στην εικόνας μας και να νιώσει ότι είναι μέρος της.

 

Φύση & Τοπία

Η φωτογραφία της φύσης και του τοπίου ήταν πάντοτε από τα πιο δημοφιλή θέματα. Ειδικά το τοπίο, με την ακινησία και την αδράνεια του (και συνεπώς την ευκολότερη φωτογράφηση του), συντροφεύει τη φωτογραφία από τις απαρχές της αλλά και κάθε φωτογράφο στα πρώτα του βήματα. Σήμερα το αντικείμενο αυτού του φωτογραφικού θέματος, είτε αναφερόμαστε στο τοπίο είτε στη φύση με την ευρύτερη έννοια που περικλείει την χλωρίδα και την πανίδα, είναι ίσως περισσότερο δημοφιλές από τα ποτέ κυρίως χάρη στην οικολογική ευαισθητοποίηση αλλά και στις τεχνολογικές δυνατότητες του φωτογραφικού εξοπλισμού. Ο διαγωνισμός Public Moments αναζητά εκείνα τα portfolio που μπορούν να μεταφέρουν στον θεατή, μέσω της τεχνικής αρτιότητας αλλά και τη δημιουργική προσέγγιση του φωτογράφου, όλα τα πλούσια συναισθήματα που μας μεταδίδει και η φύση.

Tip: Για την πετυχημένη φωτογραφία φύσης και τοπίου, ισχύουν οι γενικοί κανόνες για την εκφώτιση, εστίαση, χρωματική πιστότητα κλπ. Η τεχνική εξαρτάται από τον τρόπο προσέγγισης του θέματος. Αλλιώς προσεγγίζουμε ένα καρέ όπου θέλουμε να απεικονίσουμε με λεπτομέρεια τα χρώματα στο πτέρωμα ενός μεταναστευτικού πτηνού ή ενός σπάνιου φυτού και αλλιώς ένα ατμοσφαιρικό τοπίο στην ομίχλη. Κάπου επιβάλλεται η απόλυτη ευκρίνεια και η τέλεια εστίαση και κάπου η δημιουργική ματιά που θα αποδώσει με διαφορετικό τρόπο ένα χιλιοειδωμένο τοπίο.

Σημαντικός παράγοντας και στις δύο περιπτώσεις η σωστή εκφώτιση της φωτογραφίας μας. Να φροντίσουμε, δηλαδή, να φτάσει η σωστή ποσότητα φωτός στον αισθητήρα μας, ούτε περισσότερη ούτε λιγότερη. Τα εργαλεία μας για το σκοπό αυτό είναι οι ρυθμίσεις διαφράγματος, ταχύτητας και ευαισθησίας ISO του αισθητήρα. Φωτογραφίζοντας μια κανονική ημέρα με αίθριο καιρό στο μεσογειακό γεωγραφικό πλάτος, το φως περισσεύει. Για να το τιθασεύσουμε, χρησιμοποιούμε γρήγορες ταχύτητες κλείστρου και κλειστά διαφράγματα (τιμές f/11, f/16 κλπ.). Αντίθετα με συννεφιά ή όταν σουρουπώνει το φως λιγοστεύει και καταφεύγουμε σε ανοιχτά διαφράγματα (τιμές f/4, f/2,8 κλπ.). Αν θέλουμε να φωτογραφίσουμε πουλιά ή ζώα χρειαζόμαστε γρήγορες ταχύτητες από 1/1000sec και πιο γρήγορες. Για να τις επιτύχουμε εκμεταλλευόμαστε και τα υψηλά ISO που μας επιτρέπουν να χρησιμοποιήσουμε οι σύγχρονες μηχανές.

Με την υποστήριξη του περιοδικού ΦΩΤΟγράφος


 

Video Κριτικής Επιτροπής

Ο Θοδωρής Μάρκου μιλάει για το θέμα "Ταξίδι"

 

Ο Θοδωρής Μάρκου μιλάει για το θέμα "Φύση & Τοπία"

 

Ο Γιάννης Μπεχράκης για το θέμα "Τρέχοντα ζητήματα"

 

Ο Γιάννης Μπεχράκης για το θέμα "Φωτογραφίες δρόμου"

 

Ο Θανάσης Σταυράκης μιλάει για το θέμα "Αθλητισμός"

 

Ο Θανάσης Σταυράκης μιλάει για το θέμα "Φωτογραφία Δρόμου"

 

Ο Θανάσης Σταυράκης μιλάει για το θέμα "Τρεχοντα Ζητήματα"

 

 

 

 

Υποστηρικτές

Copyright (c) 2017 - All rights reserved